Tekst
Wpisz tekst.
Koncepcja pracy
Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego
W Mrowinach na lata 2016-2021
WYCHOWAWCY i NAUCZYCIELE DBAJĄ O PEŁNY
ROZWÓJ MŁODZIEŻY, TAK BY WYROSŁA ONA NA
DOBRYCH LUDZI I UCZCIWYCH OBYWATELI.
Jesteśmy placówką:
- bezpieczną
- prowadząca szeroki zakres działań wychowawczych i dydaktycznych , dzięki którym nasi
wychowankowie zdobywają wiedzę i umiejętności pozwalające sprostać wyzwaniom
dorosłego życia
- zapewniającą równość szans
- pomagająca wszystkim wychowankom w pełnym rozwoju
- promującą zdrowy styl życia
- wspierającą ducha porozumienia i współpracy między wychowankami i nauczycielami,
między rodzicami i placówką, między społecznością lokalną i ośrodkiem
- wychowawcy – nauczyciele dbają o pełny rozwój młodzieży, tak by wyrosła ona na
dobrych ludzi i uczciwych obywateli.
Informacje podstawowe:
Młodzieżowy Ośrodek Wychowawczy i w Mrowinach jest placówką resocjalizacyjno – wychowawczą dla młodzieży niedostosowanej społecznie w normie intelektualnej.
Organem prowadzącym jest Powiat Świdnicki, organem sprawującym nadzór – Dolnośląski Kurator Oświaty.
Celem placówki jest tworzenie właściwych dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunków wychowawczych, zdrowotnych, materialnych, prawidłowego przebiegu wychowania resocjalizującego oraz możliwość ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum.
Uczniowie przyjmowani są do placówki na podstawie postanowienia sądu o zastosowaniu środka wychowawczego w postaci umieszczenia w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym .
Głównymi zadaniami MOW są:
- umożliwienie uczniom niedostosowanym społecznie realizacji obowiązku szkolnego, między innymi poprzez dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych wychowanków,
- eliminowanie przyczyn i przejawów niedostosowania społecznego,
- przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi,
- wspieranie wychowawczej funkcji rodziny,
- adaptacja społeczna
- organizowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego i specjalnych form pracy dydaktycznej,
- pomoc w planowaniu dalszej kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem predyspozycji i zainteresowań.
- Rozwiązywanie problemów emocjonalnych
W czasie pobytu w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczego w Mrowinach wychowankowie realizują obowiązek szkolny nabywają wiadomości i umiejętności a także otrzymują szansę zmiany nastawienia do otaczającej rzeczywistości i zmiany hierarchii wartości.
W tym celu w placówce prowadzi się:
- diagnozę środowiska wychowanka,
- diagnozę posiadanej wiedzy i umiejętności oraz przyczyn trudności i niepowodzeń szkolnych,
- zajęcia resocjalizacyjno - wychowawcze
- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,
- terapię pedagogiczną,
- zajęcia profilaktyczne uwzględniające promocję i ochronę zdrowia,
- zajęcia sportowo-rekreacyjne,
- zajęcia ukierunkowane na rozwój zainteresowań,
- współpraca z rodzicami
- Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z formami określonymi w statucie placówki
Kadra pedagogiczna dąży do tego, aby absolwent placówki wykazał się w przyszłości następującymi umiejętnościami:
- potrafił budować prawidłowe relacje interpersonalne,
- posiadał umiejętności skutecznego porozumiewania się,
- efektywnie współdziałał w zespołach,
- radził sobie z własnymi emocjami, w tym szczególnie w sytuacjach trudnych,
- szanował swoje poglądy i był tolerancyjny wobec cudzych poglądów,
- potrafił być odpowiedzialny,
- dbał o zdrowie, w tym potrafił prawidłowo wykorzystywać czas wolny,
- dbał o środowisko przyrodnicze.
Koncepcja pracy placówki opracowana została na lata 2016 - 2021 Zgodnie z nią opracowywane będą plany i programy. Koncepcja będzie na bieżąco analizowana i w razie potrzeby modyfikowana.
Realizacja koncepcji pracy placówki odbywa się w stosunku do wychowanków zarówno w szkole jak i w ośrodku poprzez realizację programu wychowawczego , programu profilaktycznego placówki oraz opracowanego i modyfikowanego w miarę potrzeb programu pracy resocjalizacyjnej i profilaktyczno-wychowawczej . Program pracy nosi nazwę „Nasz Dzień”. Jego realizacją zajmują się zarówno nauczyciele jak i wychowawcy placówki.
Cele i zadania naszej pracy, winny opierać się na filarach głównych :
- Zapewnienie możliwości nabywania wiadomości i umiejętności
- zapewnieniu właściwej opieki wychowawczej,
- Zapewnieniu przemyślanej organizacji i całkowitego zagospodarowania czasu wolnego
- Stworzenia warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości naszych wychowanków.
- Stosowanie metody wzmacniania oddziaływań wychowawczych poprzez wykorzystanie listy przywilejów.
Jednym z głównych założeń programu jest wskazanie obszarów dotychczas mało efektywnie zagospodarowanych bądź z różnorodnych powodów niedostrzeganych zaś innych, istniejących poddanie modernizacji. Zawarte w programie propozycje form i metod działania z pewnością nie wyczerpują tematu. Program ma charakter otwarty i w trakcie realizacji może a nawet powinien być modyfikowany i wzbogacany.
Organizacja pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
Cel ogólny |
Formy realizacji |
1. Nabywanie przez wychowanków wiadomości i umiejętności zgodnych z podstawą programową |
Opracowywanie przez nauczycieli programów nauczania przedmiotów, dostosowanie szkolnego zestawu podręczników, zapewnienie wychowankom bieżącego wsparcia i pomocy, indywidualna praca z wychowankiem w miarę bieżących potrzeb systematyczne aktualizowanie szkolnego systemu oceniania uczniów udział wychowanków w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, udział w terapii pedagogicznej, udział w zajęciach z doradztwa zawodowego Dążenie do poszerzenia oferty edukacyjnej dla uczniów – organizacja kształcenia zawodowego np. szkoła zawodowa. |
2. Aktywizowanie wychowanków |
wyłonienie samorządów klasowych, wybory samorządu wychowanków placówki, uczestnictwo w kołach zainteresowań, turniejach międzygrupowych, wspólne przygotowywanie imprez, współpraca ze środowiskiem lokalnym wolontariat –propagowanie idei |
3. Uczenie przestrzegania norm społecznych |
realizacja programu wychowawczego i programu profilaktycznego placówki, udział wychowanków w zajęciach resocjalizacyjno-wychowawczych, udział w apelach i uroczystościach szkolnych, systematyczne zapoznanie, przypominanie zasad i regulaminu placówki, opracowywanie, wdrażanie i aktualizacja procedur obowiązujących w placówce. motywowanie i nagradzanie właściwych zachowań. Propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od narkotyków, dopalaczy, nikotyny i alkoholu oraz innych używek |
Przebieg i doskonalenie procesów edukacyjno-wychowawczych
Cel ogólny |
Formy realizacji |
1. Zapewnienie właściwej organizacja pracy placówki |
W miarę potrzeb praca w zespołach zadaniowych : ds. opracowania programu wychowawczego i programu profilaktyki, ds. uaktualniania statutu ośrodka, przedmiotowych systemów oceniania udział w zespołach ds. udzielania wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. udział w zespołach nadzorujących przebieg egzaminów zewnętrznych, udział w zespołach wychowawczych udział w radach pedagogicznych, radach szkoleniowych , posiedzeniach zespołu wychowawców Systematyczne aktualizowanie obowiązujących w placówce regulaminów i procedur Bieżące zapoznawanie wszystkich pracowników ze zmieniającym się prawem oświatowych |
2. Monitorowanie procesów edukacyjnych i wychowawczych |
okresowe lub doraźne spotkania zespołów w celu omówienia osiągnięć edukacyjnych wychowanków oraz funkcjonowania w placówce sprawowanie nadzoru pedagogicznego nadzór nad realizacją podstawy programowej, przynajmniej raz w roku prowadzenie monitoringu realizacji podstawy programowej z poszczególnych przedmiotów nauczania . |
3. Kształtowanie postaw wychowanków |
formy ujęte w programie wychowawczym m.in. poprzez przypominanie i udział w uroczystościach patriotycznych a także podczas godziny wychowawczej i wychowania do życia w rodzinie Systematyczne zapoznawania z historią placówki, jej osiągnięciami oraz tradycjami. Edukacja prawna wychowanków oraz ich rodziców. Śledzenie losów wychowanków – wykorzystywanie pozytywnych wzorców do naśladowania poprzez przedstawianie byłych wychowanków, którzy odnieśli sukces życiowy. |
Funkcjonowanie placówki w środowisku lokalnym
Cel ogólny |
Formy realizacji |
1. Wykorzystywanie zasobów środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju |
współpraca z placówkami oświatowymi na terenie Mrowin Współpraca z samorządem lokalnym, Radą Sołecką współpraca z Żarowskim Ośrodkiem Kultury współpraca z parafia w Mrowinach współpraca z organizacjami pozarządowymi (fundacje, stowarzyszenia), udział w konkursach, turniejach, imprezach organizowanych w środowisku lokalnym oraz w innych placówkach opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych Organizacja konkursów, turniejów z udziałem innych placówek |
2. Promowanie wartości edukacyjno-wychowawczych |
organizowanie otwartych uroczystości i imprez, tworzenie i systematyczna aktualizacja strony internetowej, zamieszczanie informacji o działaniach ośrodka w prasie lokalnej oraz na stronie internetowej placówki |
3. Współpraca z rodzicami |
doraźne spotkania z rodzicami dotyczące funkcjonowania wychowanka w placówce oraz w środowisku rodzinnym, w formie kontaktów indywidualnych. bieżący kontakt z wychowawcami, pedagogiem, psychologiem, zapraszanie rodziców do udziału w imprezach i uroczystościach organizowanych przez placówkę Aktywizowanie rodziców do współtworzenia i opiniowania koncepcji pracy placówki, programu pracy, Rodzice mają możliwość wyrażania swojej opinii o pracy placówki, w drodze telefonicznej podczas rozmów z wychowawcami, pedagogiem lub psychologiem jak również w drodze e-mail. Placówka prowadzi stronę internetową na której zamieszczane są istotne dla rodziców i wychowanków informacje, programy oraz inne materiały , które mogą być opiniowane przez rodziców wychowanków placówki Informacje prawne dla rodziców – na stronie internetowej zamieszczone podstawowe akty prawne dotyczące pobytu wychowanków w placówce. |
Zarządzanie placówką
Cel ogólny |
Formy realizacji |
1. Współpraca pracowników pedagogicznych |
zespołowa praca psychologa, pedagoga, nauczycieli i wychowawców, współpraca pracowników pedagogicznych z personelem administracji i obsługi |
2. Wewnętrzny nadzór pedagogiczny |
realizacja planu nadzoru pedagogicznego, ewaluacja wewnętrzna, wspieranie grona pedagogicznego, podnoszenie kwalifikacji zawodowych, organizacja doskonalenia nauczycieli, Realizacja systematyczna planu WDN. nadzór prawny i merytoryczny nad realizacją przepisów prawa oświatowego |
3. Polityka kadrowa |
zatrudnianie pracowników zgodnie z przepisami prawa, planowanie w arkuszu organizacji placówki odpowiedniej liczby etatów, gwarantujących właściwe wypełnianie zadań statutowych , określenie zakresu obowiązków poszczególnych pracowników |
4. Warunki lokalowe i wyposażenie placówki |
modernizowanie budynku- dostosowanie pomieszczeń do użytku dydaktyczno – opiekuńczego, zagospodarowanie terenu wokół ośrodka, systematyczne doposażanie placówki w sprzęt i pomoce dydaktyczne. |